Tandläkaren...

Äntligen har jag tagit mig i kragen och beställt tid hos tandläkaren! Hatar det verkligen, finns nästan inget värre! Jo, att jag glömde att tala om att jag var HIV positiv i telefonen, så nu får jag ta det när jag kommer dit. Me not like. Det är bättre att dom är förberedda när man kommer dit:(.
Har bytt tandläkare, det förra stället var tandläkaren jättegullig, men jag hade en dispyt med tjejen i reception angående min sjukdom när jag beställde tid.
Hon:- jaha, HIV positiv, ja, men då får du sista tiden på eftermiddagen, så att vi kan städa ordentligt när du gått. Jag: -Men vaddå, menar du att ni inte städar och gör rent instrumenten efter VARJE patient?
Hon: -jo, det är klart, men det är ju extra noga med blodsmitta.
Jag: -Vet du en sak? Jag har varit HIV positiv i säkert 10 år utan att VETA! Med den inställningen DU har till rengöring kanske det är så att det är hos ER jag blivit SMITTAD?!?!
Ärligt, jag blir så förbannad på lagen som säger att jag måste uppge att jag har blodsmitta vid kontakt med sjukvården/tandläkaren. Vore det inte bättre om man utgick från att ALLA var smittade? Man vet ju inte, jag har ju själv burit på smittan i säkert 10 år utan att veta!!!
Nåja, jag hoppas att det inte blir någon konstig situation när jag berättar, har ju själv ett jäkla humör och kan slänga ur mig något som jag kanske ångrar sen...
Ha en bra lördag kväll, själv tillbringar jag den med dammsugare och mopp;)
Kram

Kommentarer
Postat av: :)

Har du smittat någon med hiv? Innan du visste om att du var smittad då.

2012-02-11 @ 23:42:19
Postat av: Sophie

Den stackars receptionisten har inte bestämt reglerna för hur blodsmitta ska hanteras inom landstinget... Hon ville förklara för dig (om än lite klumpigt kanske) varför du måste få sista tiden på dagen. Kart man rengör efter varje patient, men man kan inte virkonstäda hela tiden utifall någon skulle ha blodsmitta, det finns helt enkelt inte resurser för det.



Hur kan du bli förbannad på en lag som skyddar oss som jobbar inom vården? Det är klart att man alltid har i åtanke att pat kan ha blodsmitta, men om man vet det innan kan man utföra extra försiktighetsåtgärder, avsätta mer tid och inte låta tex oerfarna studenter ta blodprov. Förstår att det är hemskt för dig att ha drabbats av HIV, och jag lider verkligen med dig. Kram

2012-02-16 @ 13:21:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0