Svar Sophie

Sophie om Tandläkaren...:
Den stackars receptionisten har inte bestämt reglerna för hur blodsmitta ska hanteras inom landstinget... Hon ville förklara för dig (om än lite klumpigt kanske) varför du måste få sista tiden på dagen. Kart man rengör efter varje patient, men man kan inte virkonstäda hela tiden utifall någon skulle ha blodsmitta, det finns helt enkelt inte resurser för det.

Hur kan du bli förbannad på en lag som skyddar oss som jobbar inom vården? Det är klart att man alltid har i åtanke att pat kan ha blodsmitta, men om man vet det innan kan man utföra extra försiktighetsåtgärder, avsätta mer tid och inte låta tex oerfarna studenter ta blodprov. Förstår att det är hemskt för dig att ha drabbats av HIV, och jag lider verkligen med dig. Kram

Nja, det där stämmer inte riktigt, för att anledningen till att man uppger blodsmitta är om de själva skulle göra sig illa, det ska alltid städas lika noga efter varje patient, då man inte vet vem som är smittad eller ej. Det är ju inte så att man behöver städa hela rummet för att en person med blodsmitta varit där, bara de instrument som använts och eventuella blodstänk.
Jag är inte "förbannad" på lagen, men eftersom jag kan vara smittad utan att faktiskt veta om det, borde man ju ändå skydda sig som om alla vore smittade, eller hur? Jag har ju varit hos både tandläkaren och varit och tagit blodprover UTAN att uppge att jag varit smittad av den enkla anledningen att jag inte vetat. DÄRFÖR tycker jag det är bättre att man utgår ifrån att alla har blodsmitta. Det är ju också så att jag behöver inte uppge att det är HIV jag har om jag inte vill, det räcker att säga att det är blodsmitta.
Jag jobbar själv inom vården så jag ser ju ofta det nonchaleras med att använda handskar osv. Jag tycker också att det vore en trygghet för pat om sjukvårdspersonal utgick från att alla är smittade, för det kan ju faktiskt vara så att även personalen helt omedvetet bär på en smitta. På infektion är det ganska ofta studenter som tar proverna, i alla fall på mig, eftersom jag är extremt lättstucken.
Nej, det är inte HEMSKT att ha drabbats av HIV. HEMSKT vore det att ha drabbats av cancer! HIV ställer krav på mig, att jag sköter min hälsa lite extra noga, att jag äter mina mediciner osv osv. Men jag lever och jag överlever!
Kram

Kommentarer
Postat av: Sophie

Inte uppgett smitta bara för att du inte velat?! Fy sjutton, hur respektlös och egoistisk kan man vara? Denna blogg har jag inget intresse av att följa längre... tack och adjö!

2012-02-16 @ 18:14:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0